لیست اختراعات جعفر سليمي
طراحي و ساخت ترانسپورتر حمل نيشكر جاده اي كه قابليت بارگيري از دو طرف توسط دستگاه هاروستر ( نيشكر بر ) را دارد. اين محصول با توجه به ابعاد بزرگ و در نتيجه ارتجاعي بودن قطعات مي بايستي با طراحي خاصي توليد گردد. مسلما عدم وجود ماشينكاري در مجموعه هاي كامل (بجز شاسي) توليد اين محصول را فوق العاده پيچيده مي نمود و كنترل اندازه ها از توليد در مرحله عمليات اوليه تا مرحله نهايي كليد كار بود لازم به ذكر است كه حتي جابجايي ها نيز مي توانست بر روي اندازه ها و تلرانسهاي مونتاژي تاثير گذارد. از طرف ديگر محدويت وزني به دليل محدوديت كامپكشن خاك و اضافه وزن 2 تن باعث شد تا كل سازه بصورت دستي و نرم افزار تحليل ديناميكي گردد و نيروهاي خارجي استخراج شود و در اقدام بعدي تحليل سازه ها فلزي انجام شد كه طيف تنش مناطقي كه قابليت كاهش وزن داشتند را مشخص نمود , پس از كاهش وزن دوباره مي بايستي با فيزيك جديد تحليل انجام و صحه گذاري شود. قابل توجه است كه در قسمت شاسي حدود 500 كيلو گرم و در تاندوم حدود 400 كيلو گرم كاهش وزن داشتيم كه در نهايت افزايش 2/5 برابري برداشت نيشكر را بدنبال داشت. ***تست هاي انجام شده در مزرعه كه منجر به تاييديه نهايي شد : 1-\\\\\\\\\\\\\\\\tتست مكانيزيم كاري و حركتي و مانور مالبند و سيستم تاندوم 2-\\\\\\\\\\\\\\\\tطراحي پايداري در حالت هاي مختلف از جمله در حالت بارگيري ، بالا رفتن و دوران. 3-\\\\\\\\\\\\\\\\tطراحي پايداري در حال تخليه در سطح صاف 4-\\\\\\\\\\\\\\\\tطراحي پايداري در حال تخليه در سطح شيب دار در شيب موافق و مخالف 5-\\\\\\\\\\\\\\\\tمحاسبه شعاع دور زدن دستگاه 6-\\\\\\\\\\\\\\\\tبررسي زمين گيرايي تراكتور و سهولت فرمان گيري بعد از اتصال تراكتور به ترانسپورتر 7-\\\\\\\\\\\\\\\\tسهولت حركت مجموعه لغزنده 8-\\\\\\\\\\\\\\\\tحركت در پستي بلندي و جوي ها و بررسي عملكرد مجموعه ترانسپورتر و تراكتور 10- محاسبه وزن محصول و مقايسه با وزن مجاز كه فشردگي خاك را در مجاز نگذارند. 11- محاسبه وزن بار مجاز در سبد ***طراحي كل پروژه شامل؛ طراحي با دست و نرم افزار براي حالتهاي ذيل انجام شد: 1-\\\\\\\\\\\\\\\\tطراحي مكانيزيم كاري و طراحي كلي محصول، چهار تيپ مختلف به شركت كشت و صنعت ارائه و يكي از آنها مورد تائيد قرار گرفت. 2-\\\\\\\\\\\\\\\\tطراحي ظاهري هر قسمت با توجه به نيروهاي اعمالي كه بويژه در مجموعه بالامبر، اسلايدينگ و شاسي زحمت زيادي كشيده شد. 3-\\\\\\\\\\\\\\\\tطراحي پايداري در حالت هاي مختلف از جمله در حالت بارگيري ، بالا رفتن و دوران. 4-\\\\\\\\\\\\\\\\tطراحي پايداري در حال تخليه و در شيب- در شيب با احتساب شتاب دالابر- در شيب با احتساب شتاب دالامبر و افزون نيروي باد انجام شد كه در حالت آخر دستگاه انتقال لازم برخوردار نيست. 5-\\\\\\\\\\\\\\\\tمحاسبه شعاع دور زدن دستگاه 6-\\\\\\\\\\\\\\\\tمحاسبه نيروي انتقالي به اكسل تراكتور (جهت محاسبه زمين گيرايي تراكتور و تأثير منفي بر فرمان گيري و بررسي مانور حركتي محصول و تراكتور) 7-\\\\\\\\\\\\\\\\tمحاسبه نيروها در سبد، مجموعه بالابر، اسلايدينگ، شاسي، مالبند و تاندوم 8-\\\\\\\\\\\\\\\\tمحاسبه نيروهاي بحراني هر مجموعه با توجه به وضعيت در مزرعه، تخليه بارگيري 9-\\\\\\\\\\\\\\\\tنهايي كردن هر قسمت و تحليل سه بعدي مدل در نرم افزار كه شامل تمام قسمتهاي محصول مي شود. 10-\\\\\\\\\\\\\\\\tمحاسبه وزن محصول و مقايسه با وزن مجاز كه فشردگي خاك را در مجاز نگذارند. 11-\\\\\\\\\\\\\\\\tكاهش وزن محصول و تجليل مجدد 12-\\\\\\\\\\\\\\\\tمحاسبه تلرانسهاي مجاز حركتي در مكانيزم اسلايدينگ و بالابركه فوق العاده حد پروسه هاي ساخت و همچنين حركت مجموعه و آزادي هاي مضر تأثير دارد. ***مزيت هاي محصول: 1-\\\\\\\\\\\\\\\\tبارگيري دوطرفه و عدم نياز به طي مسير زياد و دور زدن در مزرعه الف) افزايش عمر سيستم تعليق و حركت جلو هاروستر (چون چرخ هاي جلو كوچك و ضربه پذيرند) (شكل 1) 2-\\\\\\\\\\\\\\\\tبدليل تغيير جهت تخليه ني در هاروستر (چپ و راست) استهلاك سيستم حركت و اجزاء گردان به نيم كاهش مي يابد كه با توجه به قيمت 900 ميليون توماني هاروستر بسيار چشمگيري مي باشد (شكل 2). 3-\\\\\\\\\\\\\\\\tسرعت دو و نيم برابري برداشت محصول 4-\\\\\\\\\\\\\\\\tآسيب كمتر به زمين زراعي و زه كشي با كاهش حركت در مزرعه و همچنين استفاده از سيستم تعليق تاندوم مستقل 5-\\\\\\\\\\\\\\\\tكاهش مصرف سوخت 6-\\\\\\\\\\\\\\\\tكاهش آلودگي محيط زيست 7-\\\\\\\\\\\\\\\\tكاهش زمان تخليه محصول هپكو ( زمان 80 ثانيه در مقابل زمان 5 دقيقه و 20 ثانيه شركت رقيب) 8-\\\\\\\\\\\\\\\\tحركت در فاروها كه محصول شركت رقيب از روي ني ها حركت مي كند (بدليل مكانيزم حركت) 9-\\\\\\\\\\\\\\\\tمانور بالاي محصول در مزرعه
موارد یافت شده: 5